måndag 30 juli 2012

Falsk varudeklaration

Mamma har inte träffat Gunni på en dryg vecka. Igår kväll kom hon hem till oss eftersom hon ska vara Miloo-vakt. Gunni var så lugn, så lugn, snacka om falsk varudeklaration...Hennes lugnhet kan nog förklaras med att hon varit hemma och lekt med Easy hela dagen och sen ett litet träningspass på kvällen! Men riktigt skönt var det!! 

Träningen bestod av liten promenad med inkallning och lek, apport-övningar och lek!

"G-kullare": Börja träna apport även ni, tips:  Håll valpen i halsbandet, kasta iväg en leksak och släpp. Så fort valpen plockat upp lesaken, beröm och spring iväg bakåt och vifta med egen leksak, när valpen är framme, börja kampa tillsammans med "er" leksak eller leksaken valpen kommer in med.

Gunni har nu börjat med apport-träning "steg 2". Det innebär att vi kampar järnet tillsammans med kampskinnet (ett platt plyschdjur med pip i, finns i både djuraffärer och större livsmedelsaffärer, Gunni älskar det), medan vi kampar kastar jag ut en vittringspinne snett utåt inom hennes synfält, Gunni släpper sin kampleksak och springer och hämtar pinnen, jag är aktiv och jobbar samma som ovan så fort hon tagit upp pinnen, alltså berömmer och viftar med min leksak! Detta är grunden för en snabb apportering utan tugg!! Innan vi började med steg två gjorde jag som i den allra första grundövningen, höll Gunni i halsbandet och kastade iväg pinnen, släppte och så fort pinnen var upplockad, beröm och jobba aktivt in henne med leksak. Det gör alltså ingenting att hon släpper leksaken framför mig, det jobbar jag med längre fram!

Budföring tränar vi också, vi är uppe på en 20-25 m avstånd nu.

Ligg under lek, kampa och busa, när jag vunnit leksaken, upp med den ovanför hennes huvud så hon sätter sig, sedan snabbt ner mot backen så att hon lägger sig riktigt snabbt, då får hon genast leksaken och sedan ny kamp!

Kontakt: Gunni sitter mitt emot mig, jag håller godis bakom ryggen, när hon tittar upp på mig in i ögonen får hon godis!

Ja, detta är lite vad vi jobbar med!

Hanni tränar ettan och tvåan parallellt, det känns som om även fjärren börjar släppa nu!

Ikväll ska vi träna med Hobbe/Louise, Halvan(Chip)/Brith-Louise i Skutskär, ska bli roligt att träffa Louise och Hobbe, det var ett tag sedan nu. De har tränat vallning riktigt duktigt, jag ska försöka komma med på en kurs med Hanni också nu i höst.

Det är roligt att se Miloo så pigg, det var de första 2-3 dagarna som hon hade ont och inte var sitt vanliga glada och intensiva jag. Hon får göra några meters fritt följ utan sitt på promenaderna och hon blir överlycklig över det!

Kommentera gärna något inlägg ibland så vet jag att någon läser det jag skrivit ;-)

1 kommentar:

  1. Härligt att du skriver praktiskt hur du jobbar med vovvarna! Gillas =)

    SvaraRadera