tisdag 2 juli 2013

Uppdatering SM mm

Årest SM gick av stapeln i Falkenberg, bra arrangerat tycker jag! Synd bara att vädret var som det var, Skrea har ju ett jättefint bad för båda människor och hundar! Men det var väldigt blåsigt varvat med ösregn. Dock var vädret helt OK under tävlingsdagarna.

Vi var tre stycken som försvarade Borderness ära, Ann och Ice, Leif och Kiwi och så jag och Miloo.

Miloo och jag damp direkt, för hon lade sig på sitt i grupp...inte kul alls eftersom det tidigare bara hänt vid ett par tillfällen under hela hennes karriär. Så där var det över för oss, kan man säga...

Kiwi fick en orolig grupp under platsen, en hund gick upp och fram till en annan hund. Alla utom den som gick upp fick lägga om. Kiwi blev orolig under sittandet efter detta och fick en del avdrag pga det. Ice skötte sig fint på båda momenten, tappade några poäng visserligen men i det stora hela bra!

Vi var först ut, vi fick lite strul med rutan, ett par omdirigeringar och det kostar. Vi fick låga poäng i det fria följet också, runt 5/6 men vi förstod under dagen att betygen hölls nere. En hund med bra fritt följ kunde få sju, ett riktigt bra en åtta exv.

Leif och Kiwi gjorde ett fint program men tempot orsakade en del avdrag.

Ann och Ice gjorde ett riktigt bra program, tills de kom till fritt följ. Då "fastnade han" på en röd prick i gräsmattan och tappade koncentrationen, följde inte med i sidoförflyttningen samt glömde sätta sig mm. Men efter det gick han fint men det ksotade många poäng. Men de gjorde ett strålande race och hamnade på 19 plats, jättebra jobbat!

Maria och Ylle vann för tredje året i rad, trots en allvarlig miss i fria följet, på gränsen till en nolla tycker jag. Men resten av momenten gjorde de mycket fint!

Vad har hänt mer? Jo Gulli är röntgad med HD A och ED 0! Tyvärr har hon fått halsen förstörd av misslyckade halsoperationer (för att ta bort halsmandlarna). Tre stycken har hon gjort och ändå har de inte lyckats få bort allt ....Men detta har inneburit att nerverna blivit förstörda och hon har kroniskt ont. Man brukar ju säga att nerver kan läka sig själva men inte i detta fallet, eftersom de blivit brända etc. Därför kommer hon troligtvis behöva äta smärtlindrande resten av livet och då kan man inte få dispens för att tävla! Mycket tråkigt, för jag vet att Jenny ville tävla med Gulli och hon är jätteduktig! Men det viktigaste för matte är ju att Gulli mår bra men det är verkligen synd!

Både Lakrits och Guinness må bra och trivs på sina nya ställen. Båda tränar vallning, även Klara har börjat träna, de går samma kurs som Guinness.

Hanni och jag tränar på, i ett anfall av övermod anmälde vi oss till VP men som det känns nu är vi inte redo...

Skärgårdscupen gick av stapeln i helgen, Ann/Ice och Lena/Hoy deltog (även Kerstin/Fanetta skulle varit med men fick avstå pga löp). Ann/Ice gjord ett fantastiskt program på lärdagen, de vann på ca 302,5 p!
Lena/Hoy var också jätteduktiga, äntligen kom Hoy´s första pris i LKL 1 och de fick placering två!
På söndagen lade sig Ice ner på sitt tyvärr! Men de gick ju vidare till cupen ändå iom vinsten på lördagen!

Jag var också iväg och tävlade, vi drog till Hudiksvall! Hanni var först ut och hon gjorde ett jättefint program. Islag i hopphinder och ett dk i fjärren (precis när jag kommenderade sitt fladdrade en fjäril förbi hennes nos) orsakade lite neddrag men vi fick ihop 190 p och vinst!

Det var riktigt, riktigt varmt men Hanni var sitt vanliga snabba jag!

Sedan var det Miloos tur och det blev platt fall direkt...för hon lade sig även här på sitt...Jag bröt efter gruppmomenet, tycke inte det var någon större idé att stanna kvar. Bättre att hinna i tid till vallningen istället! Men nu är det sitt-övningar som gäller!

Finska mästerskapen i lydnad gick också i helgen, Just Tosi tävlade, fick några småmissar, hamnade på 23 plats av 125! Tyvärr gick de inte till final men otroligt bra jobbat ändå!

Idag har vi lydnadsträning i Enköping, vi blir några stycken som kommer! Jättekul!

Till helgen är det fler tävlingar på G, i Gävle tävlar Ann/Ice och Leif/Kiwi och Miloo/Hanni och jag i Söderhamn. Tyvärr fick jag inte efteranmäla till Gävle men toppen att Söderhamn tog emot anmälan!

Imorgon tränar Louise/Hobbe och så jag i Skutskär!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar